writehi(s)story Passie voor schrijven
home   wat is writehi(s)story?   bladeren   uitgeven   gezamenlijke publicaties   boekenwinkel   manuscriptanalyse   inschrijven   contact   
top 10   wedstrijden   forum   hulp   
 
naam:  
pass:  


wachtwoord vergeten?
 
 

Volg ons op facebook

Ga naar chat

< terug

Betere leesbaarheid

Kleedgedrag (deel 1)

door fredvanderwal

IK LIJD NIET AAN JURK ANGST (DEEL 1)

28 juni 2006 door fredvdwal

FRED VAN DER WAL: 'DE CHRISTELIJK KERKEN EN HET DAAR AAN INHERENTE BEKROMPEN BURGERMANS-FATSOEN HEBBEN DOOR DE EEUWEN HEEN EEN GROTE INVLOED GEHAD OP HET KLEEDGEDRAG VAN DE VROUW IN NEDERLAND, KIJK MAAR NAAR DE BIBLE BELT…'

Ik lijd niet aan jurk angst. Die E.O. gelovigen zijn over het algemeen mannen die vinden dat vrouwen een mindere positie in nemen of minderwaardig zijn als geslacht. Ja,hoor. Ze hebben allemaal gelijk, die neurotiese E.O. kikkers, maar niet heus. Zo nu en dan worden er ook prae historiese dieren met lange slagtanden opgegraven, dus waarom zouden er geen mensen mogen rond lopen met prehistoriese morele opvattingen. goed voor in het museum voor oudheden en andere ingezwachtelde vergeelde mummies in Leiden. In E.O. en orthodox gereformeerde gezelschappen worden vrouwen beoordeeld als neukvee en breed uitgebouwde baarmoederlijke broedmachines. Ik heb eens op mijn vingers geturfd hoe vaak het woord penis en baarmoeder werd gebruikt in een preek van de onbetrouwbare Heerenveense dominee/slapjanus P. ,nou, ik kwam handen en voeten te kort, want de penissen en baarmoeders vlogen je verbaal om de oren alsof het gebraden duiven in Luilekkerland waren die je regelrecht de bek in vlogen. Enfin; de toehoorders luisterden ademloos toe en besloten vaker naar Sex op de buis te gaan kijken. De christelijke kerken hebben in hun moraal theologiese hypokrisie lange tijd een enorme in vloed gehad op het kleedgedrag van de mens en niet bepaald ten gunste van een bruisende stijl van leven en kleden. Het christendom heeft alle progressieve ontwikkeling op artistiek en wetenschappelijk gebied altijd beperkt en afgeremd.Die vroeg kristullukke droogkloten zaten liever uit hun neus te vreten boven een Staten Bijbel of aan hun lul te trekken bij de slavenhandel. De geestelijken gaven zelfs voorschriften voor het dragen van schoeisel.St. Jerome één van de vroeg ste en meest fanatieke christelijke leiders beval vrouwen schoenen te dragen die de gehele voet bedekten, want anders zouden zij de vleselijke lusten van de mannen opwekken en tot zonde verlei den. De puriteinen van Amerika verboden vrouwen sandalen te dragen want dan waren de tenen zichtbaar en die roze biigetjes zouden de mannen tot verboden sexuele aktiviteiten opwekken.. Tussen de achtste en de elfde eeuw waren nonnen even uitbundig en sensueel gekleed als de dames van hoge stand. Een jonge vrouw die intrad in het kloosterleven nam haar kleding en lingerie mee, inclusief haar schoeisel. De voet van de nonnen was een voortdurend aandachtspunt van de monniken en over verhitte priesters die het allemaal moesten opzouten en deze ongezonde seksjuwelen belangstelling veroorzaakte bij de geestelijken een gekromde, voortdu rend voorover gebogen houding doordat zij als ouwe rukkers de wellustige blik steeds op de voeten van de nonnen richtten bij de verplichte wande lingen in de kloostertuin.Menig monnik die het niet langer hield sleurde een non bij d'r lurven de bosjes in om zijn tegennatuulijke vaak sodomietiese weg mee te gaan door haar anaal te verkrachten. In 787 bij het concilie van Nicea werd een officiële klacht ingediend over het exotiese schoeisel van de geestelijken. De shakers verboden op geestelijke grondslag het verschil tussen rechter- en linkerschoenen opdat de grote gelijkschakeling eindelijk een aanvang kon nemen. De uitgave van Thomas Rap "Toen werden schoot en boezem lekkernij" door C. Vergeer doet uitvoerig verslag van het seksuele leven van de Tachtigers. Waarom trekt het seksuele leven van de Tachtigers meer aandacht dan dat van W.F. Hermans of de helaas te vroeg overleden prof. Piet Vroon? Waarom spekuleert men nog steeds of Kloos homosexueel was en wel of niet met Verwey het bed deelde?En wie was het eerste homovriendje van Couperus? Hoeveel keer per dag masturbeerde die ouwe rukker Van Deyssel en welke hoeren bezocht hij regel matig en tegen welke prijs,die altijd te hoog is?Wie wil eigenlijk weten welke bordelen de Tachtigers bezochten en wie van de jonge schilders en schrijvers voor straf met een eeuwige druiper rond liepen?En wat heeft dit alles te maken met hun literaire prestaties?
Het antwoord ligt voor de hand.De tachtigers waren bezeten van seks in hun handel en wandel maar ook in hun levensbeschouwing.Van Deyssel loeide im mers dat kunst in de eerste plaats passie was. Schreef hij niet:"De groote daad,de Daad, van de groote natuur, dat is de teelt, de paring, het zaad dat wordt gegeven en wordt ontvangen." Geslachtsdrift in het woord,dat wilden de Tachtigers.Ze wilden niets te maken hebben met de domineeskul-tuur,waarin zedige aseksuele,bloedeloze, bleke,kwijnende verloofdes en gades over vloei ende van genade en kuisheid die de onschuld van het kroost bewaakten.

 

Er zijn bezoekers online, waarvan leden: .