writehi(s)story Passie voor schrijven
home   wat is writehi(s)story?   bladeren   uitgeven   gezamenlijke publicaties   boekenwinkel   manuscriptanalyse   inschrijven   contact   
top 10   wedstrijden   forum   hulp   
 
naam:  
pass:  


wachtwoord vergeten?
 
 

Volg ons op facebook

Ga naar chat

< terug

Betere leesbaarheid

column: Het zuiverende water (geschreven voor een Nederlandse site)

door zwartkopje

'Een sanitairfabrikant liet een onderzoek uitvoeren naar het douchegedrag van Nederlanders. Daaruit bleek ondermeer dat veel mensen nadenken: mannen mijmeren over vrouwen, seks en hobby's terwijl vrouwen aan hun (dag)planning én gewicht denken. Een buikje valt immers meer op onder de douche.' las ik onlangs in een tijdschrift.
Ik ben nochtans een Belgische maar ik kan me perfect terugvinden in de conclusies van dit onderzoek.
Als ik voor elk plan dat ik ooit onder de douche heb gemaakt, honderd gram vermagerd zou zijn, dan was ik nu een slanke den.
Helaas is dit niet het geval. Nee, het zit namelijk zo. Het lijkt alsof het warme water alle poriën in mijn huid open- en wakkerschudt :"Hey, tijd voor positiviteit in je leven! Je hebt al genoeg bij de vetkwabben gezeten. Actie! We gaan er weer tegenaan! Plannen maken!"
En effectief, het ene plan na het andere borrelt vanuit het niets op en mijn lichaam bruist van positieve energie. Maar eens de waterkraan dichtgedraaid en de waterparels het contact met de handdoek ervaren, verdwijnen ook weer de meeste plannen. Weggeveegd, opgedroogd. Weg !

Dat water goed is voor het lichaam, zowel vanbinnen als vanbuiten, hoef ik jullie wellicht niet meer te vertellen. Na weken op cola light geleefd te hebben, sméékt mijn lichaam om water. Om lichtheid in mijn 'zwaar' bestaan. En ja hoor, enkele uren later voel ik me lichter en gezonder. Mijn drang naar cola light is dan zo goed als over, op één blikje na, voor de smaak wel te verstaan.

Op de Belgische tv-zenders maken ze tegenwoordig reclame voor een bepaald merk van niet-bruisend (plat) water: 'X, het zuiverende water' Dit water snoert arrogante mensen de mond als hun spraakvaardigheid te vèr gaat volgens de maatschappelijke normen van onze samenleving.
Ik hou van reclamefilmpjes. Méér nog, ze beïnvloeden me constant in mijn koopgedrag.
Tegenwoordig heb ik altijd een flesje plat water - merk X - in mijn rugzakje. Niet zozeer omdat water gezond is en goed voor de lijn. Noch om mijn dorst te lessen.
Néé, om mijn omgeving van arrogantie te vrijwaren. Mijn (kinderlijke) neiging om met water (in iemands gezicht) te gooien is wéér helemaal in.
Weg met de arrogantie!
Leve het zuiverende water!

 

feedback van andere lezers

  • lichtje
    Ik vind deze column heerlijk om te lezen en heel verfrissend door de speelsheid in het verhaal.

    Wat ik ook knap vind is dat je het water echt voelt!

    Prachtige column! Ik kijk ernaar uit meer van je te lezen.

    Lichtje
    zwartkopje: Dank je Lichtje.

    gr.

    zwartkopje
  • DensPowells
    Ik weet niet welk doel deze column had op de site, maar ik vond hem te vrijblijvend. De arrogantie noch het zuiverende/positieve van water is goed uitgeschreven. Nu, de tekst is prima geschreven, maar het is te nietszeggend. Al kan ik me als Belg er wat meer in inleven dan pakweg een Nederlander.
    zwartkopje: Nou, dan is er toch al een dingetje goed gelukt. Ik werd gevraagd om het 'Belgische' wat te laten zien. Het is een dieetsite.

    gr.

    zwartkopje

    p.s. het is de eerste keer dat ik me aan een column gewaagd heb :)
  • verf
    Het grootste sukses van de reclame ,is water in flessen,
    gr....ed
    zwartkopje: Hoi Ed,

    bedankt voor je reactie!

    gr.

    zwartkopje
  • gono
    Goeie column, drinken Nederlanders nog wel water?Ze wonen daar in het water, op het water en tussen het water.
    zwartkopje: Nou, op een dieet-site wordt wel geacht water te drinken hé ;)
    Bedankt voor je reactie.

    gr.

    zwartkopje
  • RolandBergeys
    positiviteit, niet possi-

    wel leuk.
    zwartkopje: dank je voor je goede opmerkzaamheid

    gr.

    zwartkopje
Er zijn bezoekers online, waarvan leden: .