writehi(s)story Passie voor schrijven
home   wat is writehi(s)story?   bladeren   uitgeven   gezamenlijke publicaties   boekenwinkel   manuscriptanalyse   inschrijven   contact   
top 10   wedstrijden   forum   hulp   
 
naam:  
pass:  


wachtwoord vergeten?
 
 

Volg ons op facebook

Ga naar chat

< terug

Betere leesbaarheid

Belpop

door Mistaker

Tijdens de jaren zeventig kwamen er vanonder allerlei stenen Vlaamse folkzangers gekropen die geleidelijk aan lieten horen dat het mogelijk was om te 'rocken' in de Vlaamse taal.
Tevens ontstonden er nieuwe genres in België; zo werd hardrock gebracht door Irish Coffee, country door Pendulum (It's a beautiful day, wat een klef nummer zeg), disco door Two Man Sound (Copacabana, olé olé olé olé, die lui klonken niet als twee Europeanen maar als twintig Zuid-Amerikanen), blues door Roland en Tjens Couter en symphonische rock door de Walen van Machiavel.
Toch is het pas na de punkgolf van de late jaren zeventig dat er een explosie plaatsvond van nieuwe groepen: De Brassers, Siglo XX, Front 242, Neon Judgement, Red Zebra en de populairdere The Machines, T.C.Matic, de Kreuners, Lavvi Ebbel, Arbeid Adelt en Jo Lemaire & Flouze. Deze groepen werden zelfs zodanig populair dat er gesproken werd van de stroming Belpop, vergelijkbaar met de Deutsche Welle.
Wanneer je een Vlaming vraagt naar zijn/haar favoriete plaat uit deze roemruchte periode, is de kans levensgroot aanwezig dat deze persoon "There will be no next time van The Kids!" uitroept.
Daarom in dit verhaal: aandacht voor deze Antwerpse working class-band.
Dokwerker Ludo Mariman begon zijn muzikale loopbaan in de punkgroep Crash. In 1977 richtte hij met de drie andere dokwerkers Luc, Danny en Frank de band The Kids op.
Mariman vertelde over deze tijd:
"In 1976 zaten we in een band die 'Crash' heette. Niemand van ons kon echt spelen, we klonken als een hele slechte Velvet Underground. Toen ik over de punkexplosie in Engeland hoorde, ging ik meteen naar Londen. Ik zag daar de Ramones en ik wist dat wij dezelfde muziek in ons hadden. Het was niet nodig om je instrument meester te zijn om punkmuziek te kunnen spelen."
Tja, ik zou de muziek van The Kids niet direct als punk omschrijven maar ze hadden wel een punkgevoel, een woede die je oprecht kan noemen.
Hun debuutelpee The Kids wordt vreemd genoeg geproduceerd door meneer Leo Caerts, schrijver van de wereldhit Eviva Espana (Ik hou van alle dagen zon...) en slaat goed aan, beter dan de opvolger Naughty Kids. Met de derde elpee is het pas echt raak: Living in the 20th century levert de hit Dancing op en brengt voor de eerste keer variatie in het soort nummers. Opvolger Black Out is aanmerkelijk minder succesvol maar daar staat wel hun grootste hit There will be no next time op.
Zoals zo vaak luidt het grote succes het begin van het einde in: in 1985 valt de groep uit elkaar.
Ludo Mariman gaat solo verder, zonder veel succes; in 1996 komt er een come back van The Kids die de groep laat toeren tot maar liefst 1999 en met name in voormalig Oost-Duitsland veel succes oplevert.
Over deze periode zei Mariman: "Kijk, punk is dan misschien wel dood en begraven maar dat betekent niet dat wij dan maar moesten stoppen. We zijn nu bijna een normale rockband, we hebben zelfs een langzaam nummer! We spelen nu beter en we spugen niet meer op ons publiek maar proberen het te vermaken."
Tegenwoordig bestaan The Kids nog steeds. Ze zijn te zien in alle uithoeken van Vlaanderen en soms zelfs daarbuiten. Hun laatste single is Freedom, Liberty, Democracy uit 2005. In 2006 sloot de oudgediende basgitarist Danny De Haes zich opnieuw aan bij de band.

 

feedback van andere lezers

  • ivo
    Yeah, geschiedenis met pit en vooral met een goede onderbouwde visie waardoor dit column (het is geen verhaal) zeker en vast een goede overview geeft aan hen die wel weten waar de klok hangt, maar nog nooit een klepel hadden gezien

    prachtig hoor!
    Mistaker: Bedankt voor je fijne reactie Ivo!

    Groet,
    Greta
  • fenk
    En op linkeroever heeft men ooit een Belpopfestival gehouden! Natuurlijk ook met de Kids. Jawel, dat was zeker punk, Greta. Als je nu naar de muziek van de Ramones of de Sex Pistols luistert, klinkt dat toch ook als "mainstream pop"?
    Het scheelde niet veel of Mariman was voetballer geworden ipv "zanger" (zoals zijn broer).
    Genoten van je bijdrage!
    Mistaker: Dank je Fenk voor je leuke en leerzame bijdrage!
    Ja je hebt gelijk, zeker de Ramones klinken best mainstream!

    Groet,
    Greta
  • vlinderke
    met plezier even mee terug in de tijd gegaan!
    Mistaker: Dank je voor je leuke reactie Vlinderke!

    Groet,
    Greta
  • SabineLuypaert
    iets te veel opsomming voor mij (maar dat komt gewoon omdat ik het genre niet echt ken zenne) en dat ze nog bestaan zegt toch genoeg he (smile)
    Mistaker: Zo is het Sabine, still going strong die gasten!
    Bedankt voor je reactie!

    Greta xx
  • aquaangel
    Ik leer hier weer veel bij, niet helemaal mijn leesvoer maar toch ook wel weer interessant..

    ps: nee ze heeft geen oprotpremie, ik denk stiekem in de 2 maanden ziektewet gesolliciteerd en stapt nu gewoon op


    Mistaker: Lekker typje zeg pffffffffffffff...
    Mijn ex-ex-baas, die homo met z'n schijnhuwelijk, blijkt nog steeds op de loonlijst te staan!

    Jaja ik hou van leerzaam ;-)

    xxxx
  • thijl
    Ferre Grignard ken ik wel, alhoewel hij zijn hit 'Ring, ring, I've got to sing' had toen ik net de luiers ontgroeid was. De jaren zeventig en Vlaams pop en rockgeweld zijn aan mij voorbijgegaan, helaas.

    Wel leuk, zo'n biografietje van Vlaamse rockers en wat dies meer zij ;-)
    Mistaker: Dank je voor je leuke reactie Thijl, ondanks mijn oerhollandse wortels interesseer ik mer erg voor deze stroming.

    Groet,
    Greta
  • Wee
    Bij de titel bedacht ik mij heel iets anders, haha.
    Graag gelezen.
    x
    Mistaker: O ja wat dan? ;-)
    Ik heb een nieuwe modem gekregen van de UPC'er en alles gaat goed tot nu toe!

    Greta x
Er zijn bezoekers online, waarvan leden: .