writehi(s)story Passie voor schrijven
home   wat is writehi(s)story?   bladeren   uitgeven   gezamenlijke publicaties   boekenwinkel   manuscriptanalyse   inschrijven   contact   
top 10   wedstrijden   forum   hulp   
 
naam:  
pass:  


wachtwoord vergeten?
 
 

Volg ons op facebook

Ga naar chat

< terug

Betere leesbaarheid

Kanonnenzondag

door puk



We hebben in Groenlo een nieuwe 'feestdag': Kanonnenzondag. Wat we er mee moeten is mij niet duidelijk. In de krant is sprake van een geweldige optocht, met muziekkorpsen en het binnenbrengen van de replicakannonnen, die ons gouden tijden gaan brengen, uitdelen van brood en zingende koren, paarden en muziekkorpsen.
Op de Markt staat een handjevol mensen, meestal met kinderen, op de intocht der kanonnen te wachten. We hebben vrije ruimte voor het oude postkantoor, nu een eetgelegenheid. Het postkantoor was toegankelijk voor een rolstoel via een mooie helling. Helaas, deze helling is vervangen door erg ongastvrije traptreden. Frederik Hendrik voelt niets voor oorlogsslachtoffers in zijn etablissement.
Als de stoet van een onverwachte kant komt lijkt de markt toch nog vol te stromen. Een jongeman leest voor over staal en kracht, hout als symbool van souplesse en taaiheid. De komende glorie van Groenlo en ijzeren paarden. Hij wordt door bazuinen overstemd. Vooral de cameraploeg draaiend om hem heen heeft een authentiek effect. Ook loopt er een troubadour, hij maakt mooie muziek op muziekinstrumenten, maar aan kostuum en muziekinstrumenten te zien is hij verdwaald in de eeuw. Een blauwe tractor trekt een replica de markt op. Erop zitten twee verklede jongens van niet ouder dan 14. Hebben we kindsoldaten? Erachter komt een groep mannen en vrouwen in habijt, zwaaiend met flessen en 'pacem, pacem' roepend. Vrij overbodig, het doel van een kanon is immers schieten en doden, oorlog heeft het nodig, geen vrede. Mannen spuwen vuur over ons uit. Tijd om te vertrekken naar de Kanonswal.
Daar staan boven op het bolwerk geluidsprekers en burgemeester en wethouder. Al gauw komt de stoet eraan. Voorop nog wat kinderen, die voor de camera hun act opvoeren, de troubadour speelt. Na het kanon en de habijten volgt een zevenmansmuziekkorps uit Enschede. Het kanon wordt onderlangs de wal ergens geparkeerd. De mensen die het kanon volgden lopen de wal op, die meteen laat zien hoe mooi hij nu is. Iedereen past erop en heeft uitzicht op alle gebeuren. Het lijkt het eind van de stoet, zou de rest verdwaald zijn? Al gauw waart het rond: de kanonnen waren te zwaar, de wagens zakten door hun assen, vandaar de tractoren. Ook was het door het gewicht onmogelijk de replica's de kanonsbult op te trekken.
Wij lopen onderlangs de wal om het kanon heen. Vanaf een kale plek op de wal schuift aarde naar beneden. Gelukkig houden de boomwortels de rest van de aarde vast en de stammen een echte aardverschuiving tegen. De boom met het groenespechtennest vangt korrels aarde op voor die het pad bereikt, niemand schuift met wal en al de gracht in.
Aan de overkant van de gracht raken de hindes in paniek bij het zien van al die mensen op de bult en bij de eerste geluiden door de luispreker. Ze rennen rondjes om hun nachtverblijf op een komisch aandoende manier. Ze lijken op springveren te staan en hoppen met grote sprongen omhoog en tegelijk vooruit. Even lijkt het of ze de mensen uitlachen, maar hun paniek is echt, ze vluchten de beschutting in. Een hinde komt nog een paar rondjes hopsen, als laatste hoongelach. De bok staat in tweestrijd, moet hij zijn harem verdedigen of spoorslags verdwijnen? Hij schraapt eens met zijn poot en stoot even zijn gewei naar voren, waakzaam gericht op de kanonswal, de kalkoen schreeuwt boven de luidsprekers uit, waaruit de wethouder net galmt "… voorspoed en groei door de kanonnen. Grollenaren nu beschermd en veilig…" De woorden waaien over een visser aan de gracht: "Wat een spektakel, die onzin kan alleen in Groenlo, allemaal Grolse wind."
Ik blijf me afvragen waar tegen we nu beschermd zijn en op wie die kanonnen gericht moeten worden? Op de troepen uit 1627 van Frederik Hendrik? Want die stond daar toch om Grol te bevrijden van de Spanjaarden? Die zaten in Groenlo, dan waren de kanonnen dus voor de Spanjaarden. Om op F.H. te schieten. Vieren we dus Kanonnenzondag omdat er nu geschoten kan gaan worden op onze bevrijders?
In mijn zak vind ik de folder van de opening van de oude Callixtuskerk, met een foto van de kerk gezien vanaf een stadsdak. Prachtig, die eeuwenoude kerktoren omringd door oude kruinen van de bomen aan de gracht. Zal volgend jaar toch een ander plaatje geven. Want dat het kappen doorgaat staat voor de wethouder vast: we moeten 'heilige huisjes' offeren voor de geldstroom van de toerist, die komt met de kanonnen.
Toch kreeg ik vrijdag nog te horen dat na de gemeenteraadsvergadering de reconstructie misschien wel van de baan zou zijn. Daarom had de gemeente de bezwaarmakers nog geen uitspraak gestuurd, hoewel het commissieverslag al weken bij de gemeente ligt. Diezelfde woordvoerder gaf in de persconferentie de verzekering dat de volgende fase in de plannen van start gaan. De volgende plak van de salamiworst wordt geserveerd als de vorige nog op ons bord ligt. Is dat de Spaanse invloed, de burgers salami voeren op valse lucht?
Staan de kanonnen toch verkeerd gericht?

 

feedback van andere lezers

  • ivo
    ik heb de clou niet goed begrepen, maar dat kan aan mij liggen.

    Het is meer een pamflet dan een verhaal, een aanklacht en een overdenking dat op geschiedkundige gronden een toeristische uitstap moet worden om verschietend wakker te worden door het geluid van kanonnen gericht op een vakantieterrein ? ik snap het niet, maar hoeft dat altijd? Neen, een verhaal is een verhaal en wat er staat is wat het is ...

    een goed omdat ik de moeite kan appreciëren ..
    puk: N ee, dat ligt niet aan jou. Het is inderdaad een pamflet. We zijn hier al een half jaar aan het vechten tegen d egemeente. Ze willen alle bomen kappen om de stadsgracht in de staat van 1627 te brengen om de toeristen de slag om Groenlo te laten beleven. Er zijn al 48 bomen van meer dan honderd jaar oud gesneuveld. Het kromme is dat het nu net een deel uit de geschiednis betreft die nogal omstreden is. Wioe waren de goeden en wie was de vijand? Er is een groep die de slag elke opaar jaar naspeelt en die willen dat het hele stadje wordt aangepast. Nou mogen ze van mij oorlogje spelen, maar ze moeten van d eelvende natuur afbliojven. Wij hebebn de zuurstof en het groen nodig. De bomen zijn het enige groen in het hart van de plaats. Ze rukken de longen uit het hart. Zondag werden er dus replca's van het kanon dat overbleef uit 1627 de stad binnengebracht. Het was een belachelijke vertoning. Dit stuk van mij is voor de krant en voor de gemeenteraad, die morgenavond gaat beslissen over de kap ven weer 50 bomen. Er loopt uds nog een bezwaarprocedure en ik heb nog een kort geding aangehouden bij de rechter, dus hetw ordt weer knokken, tenzij de raad nu ineens de hele recontructie gaat afstemmen.
    In januari komt alles op tv. Bij Landroof van de VPRO, op de site Landroof.nl kun je fotohaiku van de rgacht bekijken en lezen wat er precies speelt, onder het item: Noorderbastion.
Er zijn bezoekers online, waarvan leden: .