writehi(s)story Passie voor schrijven
home   wat is writehi(s)story?   bladeren   uitgeven   gezamenlijke publicaties   boekenwinkel   manuscriptanalyse   inschrijven   contact   
top 10   wedstrijden   forum   hulp   
 
naam:  
pass:  


wachtwoord vergeten?
 
 

Volg ons op facebook

Ga naar chat

< terug

Betere leesbaarheid

gewoon een jongen van dertien (HS I - p4)

door jamal



Daar sta ik dan met mijn voorbedachte scenario. Elk woord had ik zorgvuldig uitgekiend op boodschap, toon en inleving. Ik ging Yoessef overtuigen van mijn neutrale positie en dat ik ook evenveel van papa houd. Ook zou ik hem laten inzien dat ik begrip heb voor zijn gevoelens en denkwijze. Maar helaas, heel mijn voorbereiding lijkt voor niets!

Mijn hoofd hangt naar beneden en ik trap met de punt van mijn schoen een aantal kiezels voor me uit. Niet wetend dat de meester van toezicht me al enige tijd in de gaten heeft. Opeens schreeuwt een man uit zijn wagen: 'Hey jij, krullenbol! Als er maar één kras op mijn wagen komt, zijn je dagen geteld!' De angst schiet door mijn tengere lichaam en ik verstijf helemaal. Ik wist wel vanwaar die stem kwam maar de moed ontbrak me om hem in de ogen te kijken en oprecht mijn excuses aan te bieden.
Tot een zware hand op mijn schouder valt en ik hoor zeggen: 'Mijnheer, hij deed het niet met opzet en het zal ook niet meer gebeuren. Toch, Jamal?'
'Ja meester Pijkels', stamel ik terwijl de boze man wegrijdt. Niet dat de angst voor die vuile brulaap mij nog beheerst maar meester Pijkels staat bekend als de meest beruchte leerkracht. Hij lacht zelden of nooit. Draagt zijn bril altijd op het puntje van zijn neus. Is steeds daar waar en wanneer wij leerlingen hem liever niet willen ontmoeten.

De schoolbel gaat en in de chaos spurt elke leerling naar zijn of haar meester om vooral niet als laatste in de rij te staan, want dat is een teken van zwakte of luiigheid. Op die momenten is het opmerkelijk hoe dit beeld aanleiding geeft tot schermutselingen. Of dat de meester sarcastische uitspraken doet zoals: 'En Tim, heb je jouw oren weer thuis gelaten?' Dan schiet iedereen in een vettige lachbui totdat de meester aangeeft dat het genoeg is geweest. Hoe goed en hoe belangrijk onderwijs ook is. Het is hier waar ik voor het eerst kennismaakte met sterken en zwakken. Of anders gezegd, het verschil tussen rijk en arm.

'Kom jongen, zullen we naar onze klas gaan?', zegt meester Pijkels.
Abdeslam zal wel ziek zijn of hij heeft zich verslapen en komt iets later. Maar de dag is nog lang en we hebben heel wat werk te verrichten. Zou je me vandaag willen helpen en naar het bord willen komen om te tonen hoe jij de staartdeling doet?'
Ik til mijn hoofd en kijk hem vol verwondering aan.
'Niet te geloven! Hij is niet boos omwille van mijn stomme daad! Wat is er met hem? Maakt dit deel uit van de straf die dadelijk volgt? Wat ontgaat me in dit gesprek? Of, is het juist omdat hij doorheen mijn masker kijkt? …'

Zijn zachte, lieve benadering had me zo overdonderd dat ik totaal vergeten was hem te antwoorden. 'En Jamal, wat zeg je?' vraagt hij me andermaal.
De trots fonkelde in mijn ogen en volmondig riep ik: 'Ja meester Pijkels. Ik help je!'





 

feedback van andere lezers

  • jan
    boeiend vervolg en het maakt me nieuwsgierig naar het volgende deel!

    grts


    jamal: ik moet zien dat elk deel nauwlettend aansluit op het volgende en dat ik mijn schrijven niet strikt beperk tot 1 A4-tje.... snap je?
    het denken in termen van een boek versus WH.

    groeten
  • Mephistopheles
    het blijft boeien. Eveneens nieuwsgierig
    jamal: je weet niet half hoeveel dit me deugd doet....

    dank je! ik doe mijn best om reëel en boeiend te binden

    groeten
  • Mistaker
    Sluit me aan bij Jan en Meph!

    Liefs,
    Greta
    jamal: dank je Greta!

    xx
  • aquaangel
    prima Jamal....
    heb pas het boek EERWRAAK van VREESWIJK gelezen. Een boek van mijn dochter.. moest ik aan denken op de een of andere manier tijdens het lezen xx
    jamal: wat fijn om horen waterengel. de titel van haar boek geeft me enigszins het idee waarover het gaat. of ik moet de bal volledig mislaan. ik onthoud de titel alleszins.

    xx
  • henny
    Heel goed vervolg. Denk aan mijn vorige tip.
    jamal: Ik leer Henny, ik leer.... dank je!

    Weet je wat ik zo mooi zo intens vindt?
    Dat in mijn schrijven alle herinneringen heropleven
    zelfs van ervaringen die ik dacht te zijn vergeten, bloeien open...

    groeten
Er zijn bezoekers online, waarvan leden: .